We hopen dat u De Munt net zo mooi vindt als dat wij het vinden. Met trots zeggen we: Welkom! Welkom bij De Munt!
.
.
.
De ondernemers van deze week zijn Mariska en Jurgen de Vries van Het Kookstation, De Munt en De Zoete Inval.
Jurgen: Mijn ouders hebben altijd een horecaonderneming gehad in Bodegraven, namelijk het Raadhuis en het ondernemerschap is er eigenlijk met de paplepel ingegoten. Ik ben hier waar we nu zitten, De Munt, letterlijk 10 meter verderop geboren boven wat nu Dominos is.
Mariska: Jurgen en ik zijn al 25 jaar samen en hadden destijds allebei een vaste baan in hetzelfde bedrijf. Op een gegeven moment hebben we gereageerd op een advertentie voor werken in Zwitserland en dat avontuur zijn we toen samen aangegaan waar het “voor onszelf beginnen” eigenlijk begon. We hebben daar 2 seizoenen gewerkt en gewoond.
Jurgen: Bij terugkomst ben ik een cateringbedrijf gestart in kookworkshops en ging Mariska naar een administratieve baan. Ik vond die workshops zo leuk dat we al snel samen Het Kookstation zijn begonnen. We hadden verschillende panden op het oog maar het stationspand vonden we echt te gek. Na twee jaar aan vergunningszaken, gesprekken met de gemeente en ook de NS was het zover. Het Kookstation was vanaf dag één een succes. We geven hier uitgebreide en culinaire workshops. Ik ben kok in hart en nieren dus alles maken we zelf, van het ijs tot de pasta welke we zelf maken en de visbouillon welke we zelf trekken van het graad. Mensen vragen ons wel eens, wat gebeurt daar eigenlijk? Men ziet niet altijd de activiteit, deze vindt meestal eind van de middag en ’s avonds plaats.
Mariska: De volgende stap die we namen was dat we in Alphen aan den Rijn bij Electrolux ook begonnen met een kookstudio. Van hieruit coördineren we ook koks voor workshops en demo’s voor verschillende doeleinden en merken door het hele land. Enkele jaren daarna wilden we een nieuw Kookstudio en zijn we terechtgekomen in Houten waar we via stichting Philadelphia kookworkshops gaven aan en met verstandelijk gehandicapten. We hadden verder wel ambities voor meerdere kookstudio’s of stations maar veelal liepen we spaak op locatie zo uiteindelijk ook in Houten.
Jurgen: Enkele tijd later zijn we De Zoete Inval begonnen. Voor ijs moet je geduld hebben en moet je erg precies werken, ik hou hiervan. Mariska: We vonden 7 jaar geleden een mooi pandje in de Noordstraat waarvan we dachten, dit zou zich goed lenen voor een ijssalon. Al snel deden we hier ook lunches en kregen we een terras voor de kerk.
Op een gegeven moment kregen we de vraag of we vanuit De Zoete Inval broodjes, lunches, etc. wilden verzorgen op een tafel op de begane grond van een nieuw business center aan de Marktstraat. We doen liever iets compleet of we doen het niet dus dit resulteerde in dat we hier niet alleen lunch gingen verzorgen maar we toestemming kregen om een volwaardig restaurant te beginnen; De Munt. De Munt is nu een restaurant waar we graag goed eten serveren. zoals eerder verteld met het Kookstation, is alles vers bereid.
Toen naast de Munt een pand leeg kwam hebben we nauwelijks getwijfeld om met de Zoete inval te verhuizen. Met het ontstaan van De Munt werden we qua lunch een concurrent van onszelf dus dat haalden we al snel weg bij de Zoete Inval waardoor deze te verhuizen naast het pand naast ons een groot voordeel gaf zowel zakelijk als logistiek. Zo hebben we onder de begane grond een ijskeuken en grenzen onze terrassen.
Mariska: Afgelopen maanden zijn geen pretje geweest. Wanneer je 4 bedrijven hebt in een branche die volledig dicht moet dan krijg je het wel even benauwd. De kosten lopen door op alle locaties en de inkomsten vallen weg. Dan gaat het heel hard. We hebben goed moeten bedenken hoe we het gingen doen en wat we gingen doen. Met tranen in de ogen hebben we voor ons personeel gestaan maar gezamenlijk hebben we het gered, we hebben het beste personeel ooit.
We hebben o.a. de stap genomen om te proberen ons ijs via andere, externe, kanalen te verkopen. Zo kwam het in de schappen van Jumbo Langerak via Quint, waar we erg dankbaar voor zijn, en via die kanalen ook bij andere Jumbo’s. De volgende stap was Picnic, een boodschappen bezorgservice, waardoor ons ijs ineens landelijk verkrijgbaar was en is. Dit o.a. heeft ons enorm geholpen om deze periode door te komen. Nu zijn de terrassen weer open en genieten we vooral van het feit dat we weer mensen in de watten kunnen leggen.
Als we iets mee mogen nemen uit afgelopen maanden dan is het wel dat we er sterker uit zijn gekomen. Samen maar ook zakelijk. Je komt erachter dat je veel meer kunt incasseren dan je zou denken en je krachtiger terug kan komen. Samen hebben we heel veel aan elkaar gehad en heeft het wellicht de ondernemersgeest alleen maar versterkt. 1 juli gaat er een gloednieuw bedrijfsrestaurant bij Electrolux namens ons open.
Adres: Stationsplein 1, Bodegraven
Adres: Marktstraat 3, Bodegraven
Adres: Marktstraat 11, Bodegraven